Boekentip: Mindfulness voor beginners

Jon Kabat-Zinn wordt ook wel gezien als de grondlegger van mindfulness. Zijn boek Mindfulness voor beginners, Het hier en nu én je leven herwinnen is een aanrader. Je kunt direct aan de slag. Het boek omvat de essentie van mindfulness in vijf delen: beginnen, volhouden, verdiepen, rijpen en oefenen. Ook als je al thuis bent in de mindfulnessmeditatie kun je het (her)lezen ter inspiratie. Door Tessa Dekkers.

Mindfulness voor beginners - Jon Kabat-Zinn

De man van de mindfulness trainingen

In de (online) boekhandels zijn stapels boeken te vinden over mindfulness. Waar te beginnen als je interesse hebt? Mindfulness voor beginners is een aanrader. Geschreven door de man wiens trainingen over de hele wereld worden aangeboden en die sterk heeft bijgedragen aan de groeiende belangstelling voor mindfulness. De verschillende delen zijn opgebouwd uit korte stukken van een of twee pagina’s. Dit maakt het prettig leesbaar en geeft ruimte om de woorden te laten bezinken voordat je verder leest. Het boek staat vol waardevolle inzichten en moedigt je aan tot het beoefenen van mindfulness.

Wat mindfulness kan brengen

Je kunt je dit boek voorstellen als de entree van een reusachtig gebouw. Alleen ben jij nu zelf dat gebouw, het is jouw leven en jouw potentieel als mens. Je wordt uitgenodigd om binnen te komen en op je eigen manier en tempo te verkennen van wat daar te vinden is. Je leest in dit boek hoe mindfulness een gunstig effect kan hebben op je welbevinden en gezondheid.

De zeven basishoudingen van mindfulness

Kabat-Zinn geeft aan dat het belangrijk is om vriendelijk en niet-oordelend te zijn ten opzichte van jezelf. De volgende zeven basishoudingen zijn essentieel bij de beoefening van mindfulness: niet-oordelen, geduld, beginnersgeest (frisse blik), vertrouwen, niet streven, acceptatie en loslaten. Al deze houdingen kun je ontwikkelen en verbeteren.

Doe ik het goed?

Veel mensen die beginnen met de beoefening van mindfulness zullen zich afvragen of ze het wel goed doen en of ze ervaren wat ze zouden moeten ervaren. Het antwoord is eenvoudig: zo lang je je bewust bent van wat er gebeurt, is het goed. De kans is groot dat je jezelf er keer op keer op betrapt dat je aandacht is afgedwaald, je de ademhaling en het hier en nu bent vergeten en door iets anders in beslag wordt genomen. Het hoort allemaal bij het totaalpakket van mindfulnessbeoefening en het vertelt je iets over hoe je eigen geest in elkaar zit.

Aan de slag met mindfulness

Bij het boek zit een cd met vijf begeleide meditaties uit het bekende mindfulnessprogramma van Kabat-Zinn. In het boek vind je bijbehorende uitleg, voorwaarden en tips bij de beoefening van mindfulness. Kabat-Zinn wenst je bij het aangaan van dit avontuur dat mindfulness je leven en werk voedt van moment tot moment en van dag tot dag.

Mindfulness voor beginners door Jon Kabat-Zinn, 16,95.

Wil je goed mindfulness leren beoefenen? Lisette Wevers is gecertificeerd mindfulness trainer en geeft de 8-weekse mindfulness training in Amsterdam Centrum en op Amsterdam IJburg. Hier lees je meer over deze mindfulness training: Mindfulness Amsterdam.

En in deze blog geef ik antwoord op 8 vragen over de cursus mindfulness: wat voor mensen deze volgen, waarom, of het zweverig is, enzovoort: cursus mindfulness Amsterdam in 8 vragen.