Herken je denkfouten

 Je denkt te weten waarom die ene vriendin niet belt, of je verbindt verstrekkende conclusies aan een enkel feit. Denkfouten horen erbij, maar kunnen je een slecht gevoel geven en je verkeerd laten handelen. Psychiater Burns zette de meest voorkomende denkfouten op een rij.

denkfouten herkennen

Zwart-wit denken

Als iets niet perfect is gegaan maak je de denkfout  dat het tijdsverspilling is geweest of het zien als een mislukking. 

Tunnelvisie

Dat aspect uit een situatie pikken dat negatief was, alleen daarop focussen en het totaalplaatje negeren.

Het positieve afwaarderen

Positieve aspecten aan een situatie afwijzen en redenen verzinnen waarom die niet tellen of niet belangrijk zijn. 

Emotioneel redeneren

Denken dat, omdat je een negatieve emotie hebt, dit een reflectie is van de situatie, dat het dus zo erg is als het voelt.

 Generaliseren

Een negatieve uitkomst van een proces verbinden aan alle aspecten van je leven. 

Gedachten lezen

Negatieve gedachten en bedoelingen van anderen over jou denken te weten.

Toekomst voorspellen

Voorspellen dat de uitkomst negatief zal zijn, terwijl je het niet weet. 

Schuld personaliseren

Jezelf de schuld geven als iets niet loopt zoals je graag wilde en alle andere factoren negeren. 

Verwijten

Een ander volledig verantwoordelijk stellen voor iets, zonder je eigen rol te analyseren. 

Hokjes

Een etiket op jezelf of anderen plakken, dat vervolgens de interpretatie bepaalt van alles wat jijzelf of diegene zegt en doet.  

Verandering ontkennen

De realiteit ontkennen dat ons leven en mensen in onze omgeving continu aan verandering onderhevig zijn.