Goed omgaan met problemen – 10 tips

Heb je een relatiecrisis, gaat het niet lekker op je werk, ben je werkloos, ziek, ga je scheiden, of heb je andere problemen? Dan is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen om stand te houden. Piekeren en doemdenken helpen niet. Deze tips wel.

voor jezelf zorgen bij problemen

Accepteer

We willen allemaal graag dat het leven leuk is, het liefst altijd. Maar helaas maakt iedereen ook nare dingen mee. Accepteren waar je nu staat is een eerste stap, het helpt je te helen en weer verder te gaan. Als je de situatie niet accepteert, gaat er veel energie zitten in innerlijke weerstand en misschien ook in klagen en foeteren. Accepteren betekent niet dat je je passief neerlegt bij de situatie. Het betekent ook niet dat je geen verdriet mag voelen. Het betekent dat je zegt: het is vreselijk, maar dit is wat het nu is. Ik moet hiermee omgaan, vanaf dit punt moet ik verder. Steek je energie daarin.

Geen schuldgevoel

We leven in een samenleving van maakbaarheid. We willen het leven graag naar onze hand zetten en geloven dat dit kan. Goed hieraan is dat we ons lot voor zover mogelijk in eigen handen nemen. Nadeel is dat als iets niet goed gaat, al snel het beeld ontstaat dat dit je eigen schuld is. Bij problemen gaat het echter niet om schuld, maar om levenslessen (soms). Wat zou je volgende keer anders doen. Zo ontwikkel je wijsheid.

Doorleef je emoties

Bij problemen komen emoties kijken zoals stress, angst, pijn, enzovoort. Probeer bij je pure gevoel te komen, boosheid is vaak een schild om pijn niet te voelen. De pijn van verlies van iets waar je van hield, de pijn van iets niet krijgen wat je graag wilde, enzovoort. Belangrijk is dat je de emoties toelaat, maar dat je er niet in blijft hangen. Probeer heen-en-weer te schommelen tussen emoties voelen en doorgaan met leven.

Relativeer

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel een waarheid als een koe: relativeren helpt. Misschien heb je eerder problemen gehad en kun je bedenken dat je daar ook uit bent gekomen. Wees je er ook van bewust dat er veel andere mensen zijn met problemen en daar weer uitkomen. Hoe dan ook: zoals je je nu voelt, zo blijft het niet. Het wordt beter, heus!

Stop acuut met piekeren

Bij problemen heeft ons brein de neiging te gaan piekeren, je begint dan steeds weer te denken aan het probleem. Piekeren is echter wat anders dan constructief nadenken over hoe je uit de problemen kunt komen. Spreek met jezelf af hoeveel tijd je bewust over oplossingen nadenkt en praat met anderen, en houd het daarbij. Als je op andere momenten aan het probleem begint te denken, stop je daar steeds onmiddellijk mee. Je kunt dan tegen jezelf zeggen: “Ik hoef er nu niet over na te denken.”

Stop met doemdenken

Ons brein is evolutionair zo ontwikkeld dat we meer gericht zijn op gevaar dan op positieve tekens. Zeker als je problemen hebt, draaft je brein door met gevaar signaleren. Elk teken in de richting van een verdere negatieve ontwikkeling wordt opgepikt; terwijl positieve tekens over het hoofd worden gezien. Wees je hiervan bewust: je kansen zijn beter dan het nu lijkt. En richt je aandacht bewust op positieve en leuke dingen.

Omgeef je met positieve mensen

Op dit moment heb je geen negatievelingen om je heen nodig. Ook andere mensen met problemen zoek je liever niet te veel op. Bedenk bij welke mensen je je nu prettig voelt. Mensen die luisteren als je je hart lucht, die je helpen positief te blijven, meedenken over mogelijkheden; daar kun je je niet genoeg mee omgeven.

Doe leuke dingen

Juist nu is het belangrijk leuke dingen te doen. Ga naar een leuke film, wandelen op het strand, kook lekker als je daarvan houdt, bezoek een sauna, wat dan ook. Problemen worden niet sneller opgelost als je er continu mee bezig bent. Zoek dus afleiding. Zo laad je je weer op. En vaak kun je daarna ook weer met frisse blik naar de situatie kijken.

Werk je in het zweet

Van sporten word je zelfverzekerder en positiever. Dit heeft te maken met de stofjes die je lichaam produceert als je minimaal een half uur matig intensief beweegt (je hijgt een beetje). Probeer dit minimaal drie keer per week een half uur te doen. En bemerk hoe je je voelt na het sporten, doorleef het goede gevoel. Overigens kan stevig fietsen of lopen intensief genoeg zijn.

Sterkte!