Loslaten en lichter leven 

Wie wil het niet: lichter leven? Minder zorgen, minder stress, meer genieten. Op vakantie kunnen we dat heel goed, maar hier voelen we ons vaak gejaagd en belast. Gelukkig kun je leren om lichter te leven, ondanks de omstandigheden. Loslaten is het geheim.

loslaten en lichter leven

Loslaten en lichter leven, met minder zorgen en stress

 

Rust, even niets hoeven, genieten van kleine dingen en helemaal tot jezelf komen, deze momenten zijn in ons dagelijks leven vaak schaars. Het leven is vol, we krijgen veel prikkels op ons af. “De obsessie met succes en onze visie op ‘verantwoordelijkheid’ helpen ook niet”, aldus filosofen Stine Jensen en Rob Wijnberg in hun boek ‘Dus ik ben’. “In onze prestatiegerichte samenleving zijn de verwachtingen vele malen hoger dan in traditionele maatschappijen. Je positie op de sociale ladder is je eigen verantwoordelijkheid. Dat maakt mensen ambitieus en eerzuchtig. Maar het kan ook een permanent gevoel van tekortschieten veroorzaken.” En aldus gaan we nog een beetje harder ons best doen. Maar de grenzen zijn bereikt. Steeds meer mensen raken depressief of krijgen een burn-out.

Loslaten door ‘Fuck it’ te zeggen

Maar hoe zorg je er voor dat je minder geleefd wordt? Door ‘Fuck it’ te zeggen tegen de door je zelf gecreëerde gevangenissen, schrijft John Parkin in zijn boek ‘Fuck it 2′. Hij bestudeerde jarenlang Oosterse filosofieën. ‘Het probleem is dat we ons te veel zorgen maken om te veel dingen. We hebben impliciet vaak de boodschap gekregen: je moet beter je best doen. En omdat we dit van onszelf zijn gaan vinden, worden we ook hard naar onze omgeving toe. Zo is er een vicieuze cirkel ontstaan. De ‘fuck it’-aanpak heeft twee kanten: het gaat om vinden van moed in jezelf om te leven zoals je echt wilt; en om los te laten, rustiger aan te doen als het te veel wordt.

Plaats vraagtekens bij je ‘programmering’

“Om te beginnen kun je ‘fuck it’ zeggen tegen je eigen stem in je hoofd”, aldus Parkin. “Je zegt ‘fuck it’ tegen je angsten, tegen je perfectionisme, je twijfels, je principes. Je gaat de confrontatie aan met jezelf, wordt realistisch. Bij veel elementen van je programmering kun je vraagtekens plaatsen. Er is moed voor nodig om dingen anders te gaan doen en zien.” Parkin adviseert eveneens maling te hebben aan de drang om te excelleren. “Sluit je aan bij de club van middelmatigen: het is er erg druk, maar de leden ervan zijn een stuk relaxter.” Een praktische oefening van zijn hand: doe alsof je achttien bent en schrijf een brief aan jezelf. Beeld je daarna in dat je vijfentachtig bent en schrijf jezelf nog een brief. Op deze manier scheid je de hoofd- en bijzaken van je leven.

Loslaten in je hoofd en lijf

Je kunt ook leren om in drukke tijden rust in jezelf te vinden. Meditatie, mindfulness en yoga helpen daarbij. Hierbij draait het om als het ware in jezelf afdalen en aandachtig en opmerkzaam zijn, zonder oordeel. Dat laatste is niet makkelijk in onze cultuur waar een kritische houding en een prestatiegerichte mentaliteit zit ingebakken. En dat het tijd en training vergt om werkelijk in balans te blijven, merk je bij het verlaten van een meditatie- of yogales. Je voelt nog even de alomvattende rust en leegte, maar daarna bedenk je al snel weer wat je nog allemaal wilt en moet doen. Neuropsycholoog Rick Hanson schrijft in zijn boek ‘Boeddha’s brein’ hoe we ons brein blijvend kunnen beïnvloeden voor meer balans. “Je hersenen worden gevormd door datgene waarop je je aandacht richt. Je aandacht onder controle houden, is misschien wel de meest effectieve manier om je hersenen vorm te geven op een manier die je lichter laat leven.”

Je brein laat je lichter leven

“Het probleem is dat je hersenen voorkeur hebben voor onaangename ervaringen”, legt Hanson uit. “De remedie is niet deze te onderdrukken, maar positieve ervaringen te zoeken en te koesteren, zodat ze deel worden van jezelf. Blijf met je aandacht bij positieve ervaringen, maak het zo intens mogelijk, vul je lichaam met het goede gevoel. Hoe langer je iets in je bewustzijn houdt en hoe meer je het emotioneel stimuleert, des te meer neuronen in je brein zich met elkaar gaan verbinden, waardoor het spoor ervan in je geheugen nog sterker wordt. Door dit een paar keer per dag te doen, verandert je brein op een verrijkende manier,” aldus Hanson. De neuropsycholoog noemt het stoppen met multitasken een van de voorwaarden voor ware aandacht.

Ontspannen gaat steeds makkelijker

Hanson legt in zijn boek eveneens uit waarom ontspanning belangrijk is voor positieve gevoelens. “Als je lichaam, geest en relaties niet in balans zijn, produceert je brein een onprettig gevoel. Ontspanning geeft daarentegen een tevreden gevoel. Dit heeft te maken met de balans tussen je sympathisch zenuwstelsel en parasympathisch zenuwstelsel, dit zijn communicerende vaten. Het eerste zorgt voor vluchten en vechten; het tweede voor ontspanning en helderheid.” Hanson schrijft dat ontspanning het meest krachtige middel is om de systemen in balans te brengen. Maar daarvoor hoef je niet te emigreren of op vakantie te gaan. “Kleine daden, zoals vijf keer diep in- en uitademen als je gestrest bent, of aan een lief iemand denken op het moment dat je een nare herinnering hebt, helpen je geest stabiliseren. Deze kleine dingen hebben in de loop van de tijd een cumulatief effect; het lukt steeds makkelijker.”

Mindfulness kan je helpen meer in het moment te leven en ervoor zorgen dat je gedachten en emoties niet met je aan de haal gaan. Ik ben gecertificeerd mindfulness trainer en geef de 8-weekse mindfulness training in Amsterdam, een powerful training om gezond om te leren gaan met piekeren, zorgelijkheid. Meer over de mindfulness training Amsterdam.