Meer rust en balans vinden

Heb je het druk, zorgen, stress, het gevoel dat je hard je best moet doen voor veel dingen? Kom je moeilijk tot rust? Mindfulness kan je dan helpen om meer rust en balans te vinden en te genieten van het moment. Met deze vijf eenvoudige tips lukt het: balans vinden.

balans en rust vinden

Tip 1. Geef jezelf ruimte

Mag je het leven zoals het nu is vermoeiend, moeilijk of zelfs zwaar vinden? Mag je het lastig vinden om balans en rust te vinden? Dat is namelijk heel logisch. En jezelf de ruimte geven om het lastig te vinden geeft al ontspanning. Verzet tegen wat je voelt of ervaart kost energie. Dus dát loslaten is een goede eerste stap. Zeg eens tegen jezelf: “Het is oké dat ik het lastig vind.” Het leven is niet altijd eenvoudig, je mág moeite hebben met balans vinden.

Tip 2. Loslaten is nodig bij balans vinden

Begin elke dag met deze eenvoudige mindfulness oefening. Voordat je je bed verlaat ga je drie minuten rechtop op de rand zitten. Sluit je ogen, breng je aandacht naar je voeten en voel hoe deze stevig op de grond zijn.  En zeg nu bij elke inademing vriendelijk tegen jezelf (dat mag in jezelf, hoeft niet hardop): “Laat” en bij elke uitademing: “voorbij gaan”. Door je dag zo te beginnen, zullen je de rest van de dag makkelijker nare gedachten of dingen die je energie niet waard zijn laten passeren. Je hoeft niet in te gaan op alles wat voorbij komt, of dit nu gedachten zijn of omstandigheden.

Tip 3. Bewegenhelpt bij balans vinden

Beweging zorgt dat je uit je hoofd komt en dat helpt, want het zijn niet alleen de omstandigheden die je leven zwaar kunnen maken, maar vooral je gedachten erover. Beweging zorgt ook dat je lichaam stofjes aanmaakt waardoor je je prettiger en sterker voelt. Uit onderzoek blijkt ook dat je je beter over jezelf voelt door te bewegen. Leg de lat niet te hoog en probeer je aandacht bij het bewegen te houden. Dat is een mindset die je ook in het dagelijks leven goed kunt gebruiken om meer balans te vinden.

Tip 4. De natuur in

Uit onderzoek blijkt dat de natuur kalmeert en je hoofd tot rust brengt. Je merkt het ook als je in de natuur bent, het kost geen inspanning om los te laten, te ontspannen, even in het hier en nu te zijn. Wij zijn ook deel van de natuur, de bloemen, bomen leven van dezelfde zon en hetzelfde water als wij. Je voelt je in de natuur meer één met de wereld en dat voelt veilig. De natuurlijk is eigenlijk onze natuurlijke omgeving. Geen wonder dus dat het helpt bi balans vinden. We zouden echt allemaal wat vaker de natuur moeten opzoeken. Hier lees je nog meer over de rustgevende werking van de natuur op onze psyche.

Tip 5 Struikelen mag

Als je bovenstaande probeert, gun jezelf dan ook om te struikelen. Je hoeft bovenstaande niet perfect te doen. Probeer niet te streven, probeer het te benaderen vanuit oefenen en proberen wat werkt. Lukt het, dan is dat fijn, lukt het niet, dan probeer je het later gewoon nog een keer, misschien op een andere manier. Het gaat niet om het doel, maar om de weg. Enjoy the ride!

Ik ben gecertificeerd mindfulness trainer en geef de 8-weekse mindfulness training in Amsterdam, een powerful training om meer rust en balans te vinden, meer te genieten en gezond om te leren gaan met piekeren, stress, zorgelijkheid. Meer over de mindfulness Amsterdam.