Meer zelfvertrouwen krijgen – 8 tips

Meer zelfvertrouwen ontwikkelen

Moeite met kritiek

Als iemand kritiek heeft op mijn ideeën, handelswijze of mijn uiterlijk raak ik soms van slag. Laatst kreeg ik een opmerking over mijn schoenen: ze waren lelijk, verre van milieuvriendelijk en uit de mode. Ik werd nerveus en wist me geen houding te geven. Veel mensen hebben moeite met kritiek. En iedereen twijfelt wel eens aan een keuze die hij maakt, over wat hij wil, doet, of zelfs over wie hij is. Door zelfvertrouwen te ontwikkelen word je weerbaarder en nemen twijfels en onzekerheid af. En dat maakt het leven een stuk leuker.

1. Stel haalbare doelen

Als je een doel bereikt in je leven, geeft dat je zelfvertrouwen een flinke boost. Daarvoor moet je eerst haalbare doelen stellen. Negatieve gevoelens en onzekerheid ontstaan vaak uit onvrede over dat wat we niet (denken te) kunnen. Als het je doel is om vier keer per week te sporten en je gaat twee keer, dan kan je het gevoel krijgen dat je gefaald hebt, terwijl je goed bezig bent. Stel dus je doelen bij, maak ze haalbaar voor jezelf. En als je je doel hebt bereikt, kun je eventueel een stapje verder gaan.

2. Laat je oordelen los

Oordeel niet te snel over een ander. Doordat je oordeelt over anderen denk je vaak dat anderen net zo streng oordelen over jou. Terwijl dat misschien helemaal niet het geval is. En wie oordeelt over anderen, doet dit vaak ook over zichzelf. Dat geeft een vervelend gevoel. We zijn allemaal mensen, niemand is perfect. Dat hoeft ook niet.

3. Erken je onzekerheid 

Je kunt niet veranderen wat je niet erkent. Toegeven dat je onzekere gevoelens ervaart is de eerste stap. Het is ook niets om je voor te schamen, veel mensen zijn onzeker. Dat zegt verder niets over jou, het  betekent niet dat je minder bent dan een ander die wel veel zelfvertrouwen heeft.

4. Vergelijk jezelf niet met anderen

Als je jezelf vergelijkt met anderen, zul je altijd iemand vinden die het beter doet, knapper is, sneller, succesvoller, aardiger, of grappiger dan jij. Hierdoor groeit je onzekerheid. Ik ben zelf ontzettend competitief, daar heb ik veel aan, maar af en toe zorgt dat voor stress en is het tijd om los te laten. Iedereen heeft kwaliteiten, richt je op jouw kwaliteiten.

5. Accepteer complimenten

Uiteraard is jouw zelfvertrouwen niet afhankelijk van wat anderen van jou vinden of denken. Maar een compliment moet je gewoon in je zak steken en zeker niet bagatelliseren. Jij verdient het om te horen hoe leuk en lief je bent.

6. Stel je grenzen

Iets doen wat je niet durft kan je meer zelfvertrouwen geven. Alleen is het niet altijd nodig jezelf te dwingen iets te doen waar je tegenop ziet. Soms moet je juist grenzen stellen en zeggen wat je wel en niet wilt. Je bepaalt zelf welke uitdagingen je aangaat en waar jij nog in wilt groeien.

7. Denk positief

Als een goede vriend of vriendin onzeker is, help je diegene met een positieve opmerking. Dat kun je ook voor jezelf doen. Bedenk dagelijks drie positieve punten van jezelf. Bijvoorbeeld: vandaag zag ik er leuk uit, was ik behulpzaam en goedgehumeurd. Als je erg onzeker bent, schrijf ze dan op en maak een boekje over jouw kwaliteiten. Je hoeft jezelf niet te straffen voor een misstap en vergeet jezelf niet te belonen als iets goed gaat.

8. Gedraag je zelfverzekerd

Volgens onderzoeken van Amy Cuddy, sociaal psycholoog aan Harvard University, bepaalt je houding hoe je je voelt. Daarnaast bepaalt je houding hoe anderen naar je kijken, met jou omgaan en hoe jij jezelf ziet. Je kunt dus een positieve spiraal creëren door een zelfverzekerde houding aan te nemen. Doe voor situaties waar je wel wat zelfvertrouwen kunt gebruiken de ‘powerpose’. Sta stevig op de grond, benen iets uit elkaar, recht je rug, zet je handen in je zij, en zeg tegen jezelf: “Ik kan het”, of: “Ik ben een leuk en goed mens.”

Het allerbelangrijkst is dat je je goed voelt over wie jij bent. En daar kun je met bovenstaande tips aan werken. Gun jezelf dit!