Mindfulness helpt moeders met stress

Mindfulness the easy way

Voor veel moeders is continu mindful leven een brug te ver. Daarom geef ik mijn cliënten vaak een eenvoudige mindfulness oefening; een heel goed middel tegen stress, piekeren en zorgen. Dit is de oefening: doe elke dag één ding wat je graag doet met volle aandacht. Drink bijvoorbeeld je eerste kop koffie in de ochtend met volledige aandacht. Of douche, kook, fiets met volle aandacht. Je gebruikt hierbij al je zintuigen. Wat hoor, voel, proef, ruik en zie je?

Meer geduld en minder stress door mindfulness

Gea (34) is moeder van een tweeling van zes jaar. Ze was vrij sceptisch over de oefening, vooral toen ik haar vertelde dat het haar ‘aandachtsspier’ zou trainen. Je krijgt door de oefening te herhalen steeds meer controle over je aandacht. Je kunt dan meer in het hier en nu aanwezig zijn  met je aandacht, aandacht geven aan jezelf en je kinderen. Gea: “Ik was sceptisch, maar toch merkte ik echt verschil na drie weken met aandacht bezig te zijn. Ik dacht dat het heel zweverig was, maar dat was helemaal niet zo. Ik voelde dat ik meer in het moment was met mijn kinderen. Ook ben ik geduldiger. Ik had voorheen zo’n kort lontje dat ik er meteen bovenop zat als de kinderen ruziën. Maar nu laat ik het gaan. Ik hoor ze wel, maar doe er niks mee. Als het te lang duurt, dan vraag ik of ik ze kan helpen met oplossen. En dat werkt verbazingwekkend goed.”

Mindfulness verruimt je blik

Gea voelt minder spanning en stress, die vooral veroorzaakt werden door de vele to-do lijstjes in haar hoofd. Deels van haar werk, maar ook door alle zaken thuis. Maar er was bij haar meer aan de hand dan stress van de vele to-do’s. Ze had ook het gevoel vast te zitten in haar werk, in haar relatie en als moeder. Ook daarbij helpt mindfulness. Door in het nu te komen en je hoofd rust te gunnen, krijg je nieuwe inzichten. Ik nam Gea mee uit wandelen in de natuur. De natuur helpt om in het moment te zijn, je bent er sneller mindful. Je kijkt met een frisse blik om je heen, dat verruimt ook de blik op je leven. En niet alleen je lichaam komt in beweging, maar ook je geest. Bij Gea werkte het. “Ik realiseer me nu dat de keuzes die ik heb gemaakt niet voor de rest van mijn leven zijn. Dat geeft een vrijer gevoel.”

Gelukkiger door mindfulness

Gea maakt nu andere keuzes, kan beter voor zichzelf zorgen. Haar werk is belangrijk, maar haar gezin staat op nummer één als ze thuis is. “Ik ben gestopt met mijn mails te checken als ik thuis ben. Dat gun ik mezelf: rust in mijn hoofd op het moment dat ik thuis ben. In het hier en nu zijn met mijn vriend Robert en de tweeling. Dat geeft mij zoveel. Ik voel me bewust en aanwezig, zonder dat ik ook nog met een half oog naar mijn werk zit te kijken. En het fijne is: de kinderen zitten lekkerder in hun vel en maken minder ruzie. Zo zie je maar wat een effect mijn gemoedstoestand op hen heeft.”

Wil jij goed mindfulness leren beoefenen? Lisette Wevers is mindfulness trainer in Amsterdam en geeft de 8-weekse mindfulness training in Amsterdam Centrum en op Amsterdam IJburg. Meer daarover lees je hier: mindfulness Amsterdam.