Mindfulness oefening voor meer rust en geuk

Stop even

Ik weet dat je net begonnen bent maar stop nu even met lezen. Zit stil. Wat zie je? Wat hoor je? Wat voel je? Wat proef of ruik je op dit moment? Zet al je zintuigen wijd open. Oordeel niet, ervaar alles in het nu alsof je dit voor de eerste keer ervaart.

fysiek in het nu

Hoe voelt je lichaam nu aan? Voel je lichaam alsof je het voor het eerst voelt, zonder oordeel. Zelfs ongemak en pijn mag je met nieuwsgierigheid onderzoeken, alsof je de sensaties voor het eerst voelt. Hoe voelt dat? Wat bijzonder dat het lichaam dit kan voelen. Probeer je oordeel los te laten. Dit is wat er nu is.

Vergelijk jezelf niet

Vergelijk jezelf of jouw situatie niet met andere situaties of anderen. Accepteer hoe het nu is. Het is er toch al, dus laat het er maar zijn. Probeer met je aandacht volledig in het moment te zijn. En dit moment niet anders te willen dan het is.

Je bent niet jouw gedachten 

Merk je dat je gedachten hebt? Gedachten komen en gaan als wolken in de lucht. Jij hebt de keuze of je je gedachten volgt of laat voor wat ze zijn. Gedachten zijn geen feiten. Jij kan kiezen of je ze gelooft en of je er naar handelt. Het enige wat telt is dit moment. Hoe is het nu? Kan je dit moment beleven, de kwaliteit van dit moment? Wat bijzonder dat jij leeft, dat jij er mag zijn!

Laat alles wat je “moet” even los

Je hoeft nu nergens heen en niets te bereiken, je mag zijn wie je bent. En je mag hier zijn! Ben je wakker en aanwezig? Zie je de schoonheid en intensiteit van het leven?

Geniet van het moment

Alleen in dit moment zit het geluk. Dan kan je niet uit de toekomst halen en ook niet uit het verleden. Alleen uit het NU. Je bent er al, je hoeft alleen maar met je zintuigen wijd open te kijken, te ervaren, te genieten. En verder hoef je niets te doen.