Ontwikkel compassie voor jezelf

Veel mensen zijn erg streng voor zichzelf. Terwijl niemand volmaakt is en ook het leven niet perfect is. Respecteer jezelf en accepteer dat je het soms moeilijk hebt. Zorg goed voor jezelf door zelfcompassie te ontwikkelen. Compassietrainer Anurag ten Klooster legt uit hoe je dit doet.

zelfcompassie

zelfcompassie

Niemand is perfect

Wanneer we over compassie praten dan hebben we het meestal over compassie voor anderen. Je voelt met iemand anders mee die lijdt. Je hart reageert op de pijn van de ander en je voelt dat je de ander wilt helpen of steunen. Maar compassie kun je ook voor jezelf voelen. Lijden, falen en onvolmaaktheid is iets wat we allemaal kennen. Niemand is perfect.

Wees mild voor jezelf

Kan jij dezelfde compassie die je voor anderen voelt ook voor jezelf voelen? Mag jij fouten maken, mag jij onvolmaakt zijn, mag jij ook mindere kanten hebben, mag jij lijden? Wanneer je compassie voor jezelf hebt, kun je met mildheid naar jezelf kijken. Dan kun je erkennen dat je het ergens moeilijk mee hebt. Dan hoef je niet te oordelen over jezelf, jezelf te bekritiseren voor allerlei tekortkomingen. Je leert te zorgen voor jezelf, je gaat begripvol en vriendelijk om met je eigen fouten en gebreken. Je verandert alleen uit zorg voor jezelf, maar niet omdat je jezelf onacceptabel of waardeloos vindt. De centrale vraag bij compassie is: hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen en mezelf accepteren en respecteren. Hoe kan ik de realiteit aanvaarden, in plaats van deze af te wijzen en er tegen te vechten.

Drie handvatten voor zelfcompassie:

  • Wees warm en begripvol voor jezelf wanneer je lijdt, faalt of tekort schiet. Dit hoort bij het leven. De realiteit is dat het leven niet altijd is wat we willen en we niet alles zijn of hebben wat we willen. De acceptatie van deze realiteit scheelt een hoop stress, frustratie en zelfkritiek. Wanneer je de realiteit met vriendelijkheid accepteert, ervaar je meer emotionele balans.

  • Besef dat alle mensen lijden, je bent niet de enige die het moeilijk heeft of fouten maakt. We zijn allemaal sterfelijk, kwetsbaar en onvolmaakt. Leed en onvolkomenheden maken we allemaal van tijd tot tijd mee.

  • Benader je negatieve emoties op een gebalanceerde manier. Zie het in een ruimer perspectief, met helderheid en openheid. Richt je aandacht op je gevoelens zonder je erin te verliezen. Wees bewust zonder te oordelen, zonder te onderdrukken of veranderen. Als je pijn negeert kun je geen compassie hebben. Identificeer je niet met je gevoelens, je bent niet je gevoelens en je gedachten.