Vertrouwen en zelfvertrouwen vergroten

Vertrouwen in jezelf, anderen, het leven, bepaalt in grote mate hoe jij je voelt. Zonder vertrouwen voelt het leven onveilig, je hebt het gevoel steeds je best te moeten doen en meer last van stress en angst. Maar je kunt je vertrouwen en zelfvertrouwen vergroten.

vertrouwen en zelfvertrouwen vergroten

Waardoor heb je vertrouwen/zelfvertrouwen?

Vertrouwen en zelfvertrouwen ontstaan door ervaringen. Als je bijvoorbeeld hebt ervaren dat als je je best doet, dit tot iets goeds leidt, krijg je meer zelfvertrouwen. En als je vaak hebt ervaren dat mensen je steunen als je dit nodig hebt, krijg je meer vertrouwen in anderen. Voor een deel heb je ook het vertrouwen van je ouders overgenomen. Als zij wantrouwend waren naar anderen en de wereld om hen heen, kun jij dit als kind hebben overgenomen. En als zij weinig vertrouwen in jou hadden, of jij voelde dit zo, heb je waarschijnlijk minder zelfvertrouwen. Daarnaast heeft het met genen te maken. Bij ongeveer 50 procent van de mensen met weinig zelfvertrouwen is dit aangeboren. Daarnaast is de een angstiger aangelegd dan de ander. Als je angstig bent aangelegd, heb je meer oog voor bedreigingen; de wereld en het sociale leven komen dan onveiliger over. Dit leidt tot een lager vertrouwen. Maar het ligt niet helemaal vast. Binnen een individuele bandbreedte heb je de ene periode van je leven meer vertrouwen dan de andere.

Vertrouwen heb je nodig

Als je helemaal geen vertrouwen hebt, zul je weinig moeite meer doen voor iets. Je verwacht immers weinig resultaat van je inspanning. Hieruit kun je opmaken dat er vast wel dingen zijn waarin jij vertrouwen hebt, anders zou je weinig doen. Maar het kan zijn dat jij in bepaalde zaken die belangrijk voor je zijn weinig vertrouwen hebt, bijvoorbeeld in je eigen kunnen, of in de goedheid van anderen. Dit maakt het leven zwaar en belemmert je om dingen te doen die je misschien graag zou willen. Hoewel meer vertrouwen in het algemeen goed voor je is, zorgt teveel vertrouwen in de verkeerde zaken of mensen, voor tegenslag. Dat maakt je vertrouwen juist wankel. Het gaat dus om je vertrouwen te vergroten in de juiste zaken.

Hoeveel vertrouwen heb jij?

Het is heel goed om eens te kijken naar hoeveel vertrouwen jij hebt. Of beter: wáár jij op vertrouwt. Er is geen goed of slecht, het gaat om inzicht.
Deze oefening van neuropsycholoog Rick Hanson kan je daarbij helpen:
Maak een lijst van alle zaken waar jij op vertrouwt. Denk aan (aspecten van) jezelf, mensen om je heen, de maatschappij. Je kunt bijvoorbeeld vertrouwen hebben in je moederschap, je discipline, je sociale vaardigheden, in je goedheid, in de liefde van je partner, de steun van je vrienden, het doorzettingsvermogen van je kinderen, in de professionaliteit van je werkgever, etcetera. En kijk dan eens kritisch naar deze lijst. Waar heb je eigenlijk misplaatst veel vertrouwen in? Misschien vertrouw je het bedrijf waarvoor je werkt teveel, of je buurvrouw, of die ene vriendin, die je al vaak heeft teleurgesteld. En bedenk dan eens wat het vertrouwen in deze mensen of dingen je kost. Misschien steek je veel energie in verkeerde zaken.  En bedenk tot slot een alternatief voor elk aspect waar je teveel vertrouwen in hebt, iets waar je veel beter je energie aan kunt geven.

Wat wantrouw je?

Maak ook een lijst van de dingen waar je weinig of geen vertrouwen in hebt. Welke aspecten van jezelf wantrouw je, en van de mensen om je heen, de wereld? En kijk daarna ook kritisch naar deze lijst. Wat wantrouw je ten onrechte? En wat heeft dit je tot nu toe gekost? Misschien heb je geen vertrouwen meer in mannen en heb je daardoor weinig open gestaan voor nieuwe mannen in je leven. Of misschien heb je weinig vertrouwen in collega’s en ben je daardoor veel alleen gaan doen, waardoor zij jou steeds minder zijn gaan helpen. En als je weinig vertrouwen hebt in je kunnen, ben je misschien gestopt met het proberen om dingen voor elkaar te krijgen die je graag wilt. Probeer eens te visualiseren hoe je leven eruit zou zien als je in bepaalde aspecten meer vertrouwen zou hebben.

Praten over vertrouwen

Probeer ook eens te bedenken hoe je er meer vertrouwen kunt krijgen. Als je ergens veel vertrouwen van krijgt, is dit het vertrouwen dat anderen jou geven. En ja, ik vertrouw erop dat jijzelf kunt bedenken hoe jij je vertrouwen kunt laten groeien. Dus bedenk het nu eerst eens zelf. Hierna zal ik tips geven, want ik weet ook dat veel lezers het prettig vinden als dingen op een rij zijn gezet. Dat scheelt een hoop tijd! Klaar? Dan kun je nu verder lezen.

Vertrouwen laten groeien – 7 tips

  1. Je hebt al besloten waarop je meer wilt vertrouwen; alleen als je het daar gewoon aan geeft, kun je ervaren dat dit terecht is.
  2. Bedenk eens of je op andere momenten meer vertrouwen hebt. Je kunt misschien zien dat je hoeveelheid vertrouwen niets hoeft te zeggen over de werkelijkheid. Het is een beeld dat jij hebt op een bepaald moment. Een beeld dat het onderzoeken waard is en bijgesteld kan worden.
  3. Het werkt ook goed om je lijstjes (waarop je vertrouwt en wat je wantrouwt) met verschillende mensen door te nemen. Hoe zien zij de dingen op jouw lijstje? Waar zou jij meer en minder vertrouwen in mogen hebben in hun ogen? Je zult versteld staan van de antwoorden. Echt, als je weinig vertrouwen voelt is dit de moeite waard!
  4. Als je eenmaal besloten hebt waar je minder op gaat vertrouwen en vooral waar je meer op gaat vertrouwen, omdat dit beter voor je is, houd je daar dan aan. Herken gedachten die met vertrouwen te maken hebben en neem steeds opnieuw afstand van oude ideeën.
  5. Als je weinig vertrouwen voelt bij iets, of angst, druk dit gevoel dan niet weg. Onderzoek het even en denk aan je lijstje. Weet dat je gevoel vaak niet het gevolg is van een werkelijke dreiging, maar van negatieve gedachten of van een genetische aanleg. Erken het gevoel, accepteer het, laat het er zijn; maar laat je er niet door leiden. Houd wel je grenzen in de gaten. Een beetje uit je comfortzone zijn is af en toe prima en zelfs nodig om je vertrouwen te laten groeien. Maar te veel en te vaak levert teveel stress op. Doseren dus!
  6. Ook handig: kijk naar mensen met veel vertrouwen. Je zult ten eerste zien dat veel mensen met vertrouwen daar niet meer reden voor hebben dan jij. Ik zeg niet: doe net als hen. Maar doe eens wat na en merk hoe dat voelt.
  7. Hou heel bewust oog voor positieve ervaringen. Juist omdat wij van nature sterker gericht zijn op bedreigingen van ons welzijn, is het heel belangrijk bewust je aandacht te geven aan positieve ervaringen. Zie de goedheid van mensen om je heen, zie de waardering van collega’s, zie hoe je iets afrondt, hoe je voor jezelf opkomt, zorgt voor anderen, etcetera.
  8. Wat ook heel goed werkt: schrijf een paar dingen waar je meer vertrouwen in wilt hebben op een papier, en lees deze elke avond voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld: er zijn veel mannen die ik wel kan vertrouwen; ik kan op mijzelf vertrouwen om hier uit te komen, of om de dingen te doen en te leren die nodig zijn om mijn droom te realiseren. Enzovoort. Je brein gelooft wat het vaak hoort.

Succes!