Werkloos? 8 tips om moed te houden

Je baan kwijt raken is een flinke klap. Natuurlijk ga je op zoek naar nieuw werk en tips die je daarbij helpen. Maar hoe houd je in tussentijd de moed erin? Tips van loopbaancoach Ria Hulzebos.

Moed houden bij werkloosheid

1) Oefen invloed uit

Richt je op wat veranderbaar is door jezelf of met hulp van anderen. Blijf je ervan bewust dat je wel degelijk zelf invloed op je situatie kunt uitoefenen. Soms kun je iets niet (meteen) oplossen, maar kun je wel iets doen om je leven rpettiger te maken. Kom in actie.

2) Blijf positief

Ontken de realiteit niet, maar zorg ervoor dat je niet zwelgt in zelfmedelijden. Laat je leven niet bepalen door gevoelens van machteloosheid of moedeloosheid. Het wordt niet meer zoals het was, maar er komen wel weer andere dingen op je pad, ook mooie.

3) Houd vertrouwen

Richt je op het vertrouwen in je eigen kunnen. Houd voor ogen wat je allemaal hebt gedaan, wat je kunt, wat je sterke karaktereigenschappen zijn. En waartoe je in staat bent.

4) Kom in beweging 

Ook al ben je geneigd door zorgen, spanning en stress je terug te trekken; maak je hoofd leeg door lichamelijke inspanning. Ga bewegen, ga sporten, bijvoorbeeld naar de sportschool, wandelen, hardlopen, fietsen, tennissen, boksen, zwemmen. Mat jezelf af, zodat je je negatieve energie ontlaadt en je zorgen even vergeet. Ben je hiertoe fysiek niet in staat, dan kun je gaan mediteren. Dat brengt je ook in balans.

5) Blijf sociaal actief

Raak niet in een isolement, mijd je vrienden niet, maar zoek ze juist op. Niet om tegen ze aan te zeuren, maar wel om je te uiten en dingen met ze te doen die je weer energie geven. Ga samen brainstormen, of filosoferen over wat het leven – met alle ups en downs – de moeite waard maakt. Geniet van de nabijheid van je geliefden.

6) Ga intimiteit niet uit de weg

Spanning maken vaak dat mensen geen zin hebben in seks en neigen intimiteit uit de weg te gaan, langs elkaar heen leven of elkaar verwijten maken. Dit is jammer, want een simpele aanraking, elkaars nabijheid voelen, kan het gevoel van verbondenheid meestal herstellen of zelfs versterken.

7) Accepteren

Steek geen energie in innerlijk verzet tegen de situatie. Boos blijven over je ontslag, op je ex, de economie, etcetera, helpt je niet. Accepteer dat dit je situatie is. Natuurlijk kun je daar verdriet bij voelen, of teleurstelling en dat gevoel kun je ook toelaten, dat hoort bij een rouwproces. Maar blijf er niet in hangen.

8) Vraag hulp

Doe wat je kunt om je huidige situatie dragelijk te maken en met hulp van je geliefde, familie, vrienden en anderen in je sociale netwerk. Zoek professioneel advies of steun als deze hulp onvoldoende blijkt.