Coaching bij een laag zelfbeeld

Een laag zelfbeeld kan je somber maken, zorgen voor problemen met relaties, en je beperken in je leven. Dit is erg vervelend en niet nodig. Ik coach veel klanten die last hebben van een laag zelfbeeld. Hier zet ik uiteen hoe ik ze help.

– – –

Hieronder beschrijf ik elementen van mijn coaching bij een laagzelfbeeld. Niet elk element komt bij iedereen aan bod. Er zijn ook mensen die spreken van een lage eigenwaarde, minderwaardigheidscomplex of onzekerheid. Vaak wordt er hetzelfde mee bedoeld en is dezelfde vorm van coaching een goede manier om hier wat aan te doen.

Coachdoelen bij een laag zelfbeeld

Natuurlijk is een gezond zelfbeeld het primaire doel bij een coachingstraject van iemand met een laag zelfbeeld. Maar ik vraag klanten ook altijd tot welke problemen het lage zelfbeeld leidt en wat ze graag anders willen in hun leven en aan zichzelf. We zoeken daarmee naar je waarden – die dingen die echt belangrijk voor je zijn in je leven en je gelukkig kunnen maken. Daar leiden we dan concrete coachdoelen vanaf. Dit is belangrijk, omdat het bereiken van die doelen bijdraagt aan een beter zelfbeeld. Denk aan:

  • Assertiviteit (voor jouw belangen opkomen, je mening geven, grenzen aangeven)
  • Werkplezier of ambitie (doen wat je wilt en energie geeft)
  • Verbinding met anderen (meer bevredigende sociale contacten)
  • Balans (meer ontspanning en zelfzorg)

De doelen moeten realistisch zijn. We kijken we wat je wel kunt veranderen en ik help je accepteren wat je niet kunt veranderen.

Laag zelfbeeld vervangen door realistisch zelfbeeld

Een realistisch en goed zelfbeeld is natuurlijk een belangrijk doel voor mensen met een laag zelfbeeld. Vaak zoom je in op wat je niet goed doet, je mindere kanten, of vul je in hoe anderen je zien. Met verschillende oefeningen zorg ik dat je een realistisch zelfbeeld krijgt. Het is belangrijk dat je je sterke kanten gaat zien, erkennen en waarderen. Dat zorgt voor een beter zelfbeeld. Dus niet het ‘aardig zijn’ of ‘analytisch zijn’ of ‘mooie ogen hebben’ afwaarderen, maar de waarde ervan zien. Het helpt ook om je minder sterke kanten te accepteren, net als je kwetsbaarheid. Dat maakt je juist minder kwetsbaar. Dus ook daar werken we aan met coaching.

Negatieve overtuigingen over jezelf veranderen

Vaak zijn er hardnekkige negatieve overtuigingen over jezelf die je zelfbeeld ondermijnen, zoals: ik ben saai, ik ben niet de moeite waard, ik ben niet slim, ik ben niet goed genoeg, ik ben lelijk, ik ben dik, ik doe er niet toe. Als ik je coach, onderzoeken we welke overtuiging(en) bij jou spelen. Vanaf het moment dat de overtuiging wortel schoot (in je jeugd) in jouw geest ben je onbewust bezig geweest met bewijs ‘verzamelen’ voor de overtuiging. Er is als het ware een schoenendoos vol bewijs voor die negatieve overtuiging(en) in je geest ontstaan. Deze kun je niet weghalen. Wel kun je er een positieve doos naast zetten. Dat doe je door dagelijks stil te staan bij hoe jouw positieve eigenschappen die dag tot uiting kwamen, waar je tevreden over bent en de waardering die je die dag misschien kreeg. Het hoeven geen grote dingen te zijn, het gaat om de herhaling. Ook gaan we de negatieve overtuigingen onderzoeken en uitdagen, zodat ze minder geloofwaardig worden. Dat doen we door naar de oorsprong te gaan en de aanleiding de juiste betekenis te geven. Maar het belangrijkste is dat je de negatieve overtuigingen niet de regie geeft. Je staat zelf aan het roer en bepaalt zelf wat je doet. Het gaat dan om het leven naar jouw waarden (wat voor jou belagngrijk en goed is), zodat jouw leven fijner en rijker wordt.

Negatieve gedachten over jezelf loslaten

Daarnaast is het belangrijk dat negatieve gedachten over jezelf of over je toekomst te herkennen en los te laten. Denk aan gedachten zoals ‘het ligt aan mij’, ‘dit komt niet goed’, ‘ik schiet tekort’, ‘ze vinden me stom’, ‘ze vinden me niet goed’, ‘iedereen vindt mij lelijk’. Als je je er door mee laat voeren kom je in een negatieve spiraal. Opmerken dus die negatieve gedachten en dan loslaten en je aandacht op iets anders richten. Het is een gedachte, geen feit. Bij elke negatieve gedachte kun je jezelf de vraag stellen: helpt deze gedachte mij aan een beter leven, om te leven naar mijn waarden? Zo niet, laten gaan en je richten op je waarden en hoe je daarnaar kunt leven.

Denkpatronen die je zelfbeeld ondermijnen herkennen en bedwingen

Andere ondermijnende denkpatronen zijn inzoomen op je tekortkomingen, je successen toeschrijven aan geluk, je fouten groot maken of persoonlijk (in plaats van door de context veroorzaakt). Kortom: het is belangrijk je denkpatronen te herkennen en bedwingen op een milde manier. Dat doe je o.a. met mindfulness (herkennen van negatieve denkpatronen en loslaten).

Laag zelfbeeld verbeteren: niet jezelf vergelijken met anderen

Jezelf vergelijken met anderen doen we allemaal en wordt in de psychologie ranking genoemd. Het geeft op zich niet als dit af en toe gebeurt, maar mensen met een laag zelfbeeld doen het veel en vergelijken zichzelf vooral met mensen die wel ‘dun’, ‘grappig’, ‘succesvol’, ‘zelfverzekerd’, ‘getrouwd’, etc zijn. Zo kom je er altijd bekaaid af. Sterker: door je lage zelfbeeld onderschat je jezelf waarschijnlijk en overschat je anderen. Zo liet ik eens een klant, die zichzelf te dik vond, haarzelf en mij tekenen. Ze tekende mij een maat dunner dan ik ben en zichzelf een maat dikker.
Behalve dat vergelijken je een rotgevoel geeft, zorgt het voor afstand tussen mensen. Het is dus heel belangrijk om dit denkpatroon te leren herkennen en bedwingen. Er niet aan toe geven! Dit gaat om disciplineren van je geest. Mindfulness oefeningen kunnen je hierbij helpen. Je leert zelf bepalen waar je je aandacht op richt.
Daarnaast is het belangrijk dat je gedrag verandert dat het vergelijken in de hand werkt. Denk hierbij vooral aan het gebruik van social media. Hoewel we allemaal weten dat iedereen vooral positieve berichten en gunstige foto’s plaatst, geven social media mensen met een laag zelfbeeld toch vaak de bevestiging dat zijzelf of hun leven niet voldoen.

Laag zelfbeeld verbeteren: je verbinden met (de juiste) mensen

In plaats van vergelijken met anderen is het belangrijk om je te richten op verbinding met anderen. Door je meer verbonden te voelen, voel je je meer geaccepteerd en beter. Ik help je als coach bewust te kiezen op wie je je richt, in wie je energie steekt en hoe je meer verbinding krijgt met (deze) mensen. Onder meer door je niet te richten op mensen die veel met ranking bezig zijn of zich meerderwaardig gedragen, maar op mensen die ook met verbinding bezig zijn en zich gelijkwaardig opstellen. Het liefst mensen die zich kwetsbaar durven opstellen, die dus niet altijd mooi weer spelen.

Het helpt om je te richten op wat je gemeen hebt met anderen, te herkennen dat iedereen kwetsbaarheden heeft, dat we allemaal prettige en onprettige emoties hebben, fouten maken, mooie en moeilijke tijden kennen.

Laag zelfbeeld verbeteren door je innerlijke criticus gerust te stellen

Mensen met een laag zelfbeeld hebben allemaal een innerlijke criticus die kritisch kijkt hoe ze zijn en doen. De innerlijke criticus beoordeelt je erg streng, waar je je slechter van gaat voelen. De strijd aangaan met de innerlijke criticus werkt echter niet, je zegt dan eigenlijk: dit is niet goed aan mij, wat je weer een slecht gevoel geeft. Uitzoeken waartegen hij/zij je wil beschermen helpt meer. Het helpt om je innerlijke criticus als een kind te zien dat je gerust moet stellen. De innerlijke criticus is immers in je kindertijd ontstaan, met de bedoeling om te zorgen dat je liefde en veiligheid vindt. Daarnaast kun je beginnen met aardig tegen jezelf praten, in plaats van kritisch. Op deze manier ontstaat er een nieuwe stem in je die steeds sterker wordt.

Laag zelfbeeld verbeteren door ongezonde gedragspatronen te doorbreken

We hebben allemaal sterk ontwikkelde kanten in ons, in de psychologie heten dit subpersonen (de innerlijke criticus is er ook een). Bij mensen met een laag zelfbeeld kom ik vaak een sterk ontwikkelde pleaser, of perfectionist tegen, of de zorgzame. Hoewel er niets mis is met goede resultaten nastreven en aardig zijn, zorgen de subpersonen dat je krampachtig en ten koste van jezelf bezig bent. Misschien vermijd je dingen die goed voor je zouden zijn, of misschien geef je geen grenzen aan, misschien probeer je overal controle over te hebben. Al dit soort gedrag ondermijnt je. Het is dus belangrijk dit gedrag te vervangen door gezond gedrag gericht op je waarden, die we aan het begin van de coaching hebben ontdekt. Dus niet proberen altijd aardig of perfect te zijn, maar leven naar je waarden, naar wat goed en belangrijk voor je is. Dit is een belangrijk onderdeel van coaching omdat het daadwerkelijk je leven verbetert. Door bewuster je leven vorm te geven, krijg je meer plezier en voldoening in je leven. Je zult je vaker goed voelen over jezelf.

Laag zelfbeeld verbeteren door trauma’s te verwerken

Het kan goed zijn dat je als kind nare dingen hebt meegemaakt of aandacht en liefde hebt gemist, die voor een laag zelfbeeld hebben gezorgd. Het trauma is een gevoelige plek die steeds opnieuw pijn kan doen. De oude pijn wordt als het ware geactiveerd in nieuwe situaties. Vaak is het destijds onderdrukt en niet verwerkt. Door ruimte te maken voor oude pijn en daar met compassie mee om te gaan, kan het helen. Niet jezelf veroordelen om je gevoelens, maar aardig zijn voor jezelf. Ook hier doen we oefeningen in: zelfcompassie oefeningen. Je gevoelige plek wordt langzaam minder gevoelig en dat geeft een sterker gevoel. Bij ernstige trauma’s door bijvoorbeeld seksueel misbruik of mishandeling raad ik EMDR-therapie aan. Dat kan tijdens of voor de coaching, bij een EMDR-therapeut.

Zelfcompassie ontwikkelen

Zelfcompassie betekent rotgevoelens erkennen als die er zijn, er niet tegen vechten. En aardig tegen jezelf praten als je je rot voelt. Je kunt zeggen dat wat je voelt menselijk is, dat het naar voelt, en dat ook dit gevoel weer zal verdwijnen. Zelfcompassie is een vaardigheid die je kunt toepassen elke keer als je je rot voelt, bijvoorbeeld omdat een negatieve overtuiging over jezelf is geactiveerd. Zelfcompassie is je innerlijke vangnet, het maakt je sterker. Je kunt het toepassen elke keer als je je rot voelt, bijvoorbeeld omdat een negatieve overtuiging over jezelf is geactiveerd. Zelfcompassie is wat anders dan zelfmedelijden of verzuipen in je emoties. Emoties wegdrukken of rationaliseren vervreemd je van jezelf en geeft extra spanning (de bal onder water drukken). Als je de emotie erkent en toelaat, krijg je er meer zicht op (de bal mag er zijn, en hij kan zo ook wegdrijven). Zelfcompassie helpt je om dit te doen. Je wordt een fijne metgezel voor jezelf. Het is ook een fijne tegenhanger bij een sterke innerlijke criticus.

Leren omgaan met angst en onzekerheid

Angst kan je beletten te doen wat goed voor je is, je gaat vermijden. Angst voor afwijzing, voor oordelen, voor fouten, voor teleurstelling, voor falen. De angst heeft dan veel te veel macht en het is belangrijk om de angst te leren hanteren. Onzekerheid is ook een vorm van angst. Je kunt je onzeker voelen als je niet weet hoe mensen over je denken, of als je niet weet of je iets kunt.
Het accepteren dat angst en onzekerheid is belangrijk, zodat je beter zicht krijgt op wat er in je omgaat (wat is er nu eng, wat denk je dan), en daar goed mee kunt leren omgaan. Je angst in de ogen kijken helpt vaak al om uit de greep ervan komen. Voor het aangaan en accepteren van angst en onzekerheid doen we verschillende oefeningen. Ook leren omgaan met tegenslag helpt. Je leert het de juiste betekenis geven en de emoties verwerken, zodat je je kunt blijven richten op wat belangrijk en goed voor jou is.

Coaching bij een laag zelfbeeld

Je hebt nu een beeld van hoe coaching bij een laag zelfbeeld eruit ziet. Misschien wil je weten hoe lang je coaching nodig hebt en wat de kosten zijn. Dat hangt van verschillende factoren af. Hoe snel kun je stappen zetten, hoeveel oefen je thuis? Reken op 6 tot 10 sessies van 1 uur. De kosten zijn €75 excl. BTW per uur. Coaching wordt niet vergoed, maar wellicht wil je werkgever bijdragen. Zeker als een laag zelfbeeld zorgt voor slechter functioneren (dingen vermijden of overmatig veel controle willen) of stress op het werk is dit reëel.

De coaching met mindfulness combineren werkt extra goed. Mindfulness zorgt voor een grotere mate van zelfbewustzijn, een milde houding en leert je loslaten. In dat geval kom je 8 x 1,5 uur bij mij en oefen je dagelijks 40 minuten thuis met mediteren (lees: je geest temmen, loslaten). Dit kost €880 excl BTW. In dit geval kun je een deel vergoed krijgen als mindfulness (MBSR) door je zorgverzekeraar wordt vergoed.

Senior coach met veel ervaring in coachen bij een laag zelfbeeld

Ik ben senior coach, relatietherapeut en mindfulness trainer, werkzaam in Amsterdam IJburg. Mijn stijl is warm, grondig en oplossingsgericht. Ik ben WO opgeleid en erkend door NOBCO en VMBN (beroepsverenigingen). Op gebied van coaching heb ik o.a. een opleiding gevolgd die erkend is door NOBCO op senior niveau. Op het gebied van mindfulness heb ik een post-HBO gedaan en ben ik erkend in de hoogste categorie van VMBN.