De zon, goed of slecht?

Door alle waarschuwingen zou je de zon bijna als vijand gaan zien. Maar de zon is juist goed voor ons. En we zouden ons niet vol moeten smeren met zonnebrandmiddelen, betoogt toproeister en gezondheidsblogger Janneke van der Meulen. Ze heeft ook tips om gezond met zonlicht om te gaan.

zon, goed of slecht?De zon mijden?

Sla een magazine open, kijk naar tv-reclames en je begint bijna te geloven dat de zon écht slecht voor ons is. Toen ik 10 jaar geleden doorverwezen werd naar de huidarts omdat ik ineens pukkels kreeg in mijn gezicht (natuurlijke eten heeft dit snel opgelost), kreeg ik ook het advies de zon te mijden, dat zou het namelijk verergeren. Intuïtief kwam ik direct in opstand – hoezo: de zon mijden?! – en ging op onderzoek uit. Hoe kan het dan dat iedereen vrolijk wordt van de zon? Dat in de landen met het minste zonlicht de meeste depressiviteit voorkomt? Dat mensen met lage vitamine D-gehaltes (door gebrek aan zonlicht op huid en ogen) talloze vage klachten hebben? Ik kwam onderzoeken tegen die aantoonden dat hoge vitamine D-niveaus in het bloed, griep en virussen wel met 90 procent kunnen verminderen. Ook las ik in gerenommeerde medische tijdschriften dat gevaarlijke melanomen (huidkanker) vooral voorkomen op plekken op het lichaam waar de zon niet komt. En dat melanomen vaker voorkomen bij mensen die veel onder kunstlicht en in de airco werken (Shaw, The Lancet 1982).

Lichtere huid

Historisch gezien heeft de mens langer naakt dan bedekt met kleding rondgelopen. Ongeveer een miljoen jaar geleden zijn we begonnen met het bedekken van ons lichaam met dierenhuiden. Op maat gemaakte kleding dragen we nu zo’n 40.000 jaar. Hierdoor zijn we ons zo’n 30.000 jaar geleden permanent gaan vestigen in koudere gebieden. Waar we ‘naakt’ konden wonen en leven profiteerden we uren per dag, ook onder een boom in de schaduw, van het zonlicht en hoge vitamine D-niveaus in ons bloed. Historici en biologen denken dat het moment dat we met behulp van kleding gingen wonen in koudere gebieden, de mens zich moest aanpassen met een lichtere huid, om het tekort aan zonlicht en dus vitamine D te compenseren.

Boosdoener huidproblemen

Onderzoek door Helen Shaw en haar team van de London School of Hygiëne and Tropical Medicine en de Melanoma Clinic van Sydney Hospital toonde aan dat gevaarlijke melanomen twee keer vaker voorkomen bij mensen die binnen werken in plaats van buiten (Beral et al., The Lancet 1982). Op een van de zonnigste plekken op aarde komen helaas ook veel aan de ‘zon’ gerelateerde huidziektes voor. Niet onlogisch om te denken dat dit door de felle zon komt. Echter, uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat deze mensen door de hitte veel en vaak binnenhuis zijn met kunstlicht en airconditioning. Paradoxaal genoeg lijkt het uitdrogen van de huid door de airco, het kunstlicht en een gebrek aan vitamine D de boosdoener van de huidproblemen (Hoflick, 2014).

Niet verbranden

Kortom: veel wijst erop dat de zon goed voor ons is. We hebben zonlicht nodig. Helaas zijn we in mijn ogen onterecht bang gemaakt voor de zon. Maar laat ik direct heel duidelijk zijn: laat je huid niet verbranden! Forceer helemaal niets en geniet van de zon zolang je ook echt kan genieten. Niet meer, en niet minder.

Hydrateren en mineraliseren

Ik stel mezelf daarom zoveel en zo vaak mogelijk bloot aan de zon, zonder te verbranden. Vooral omdat ik zelf aanvoel dat dit echt heel erg goed voor mij is. Doordat ik het gehele jaar door iedere dag veel buiten ben, kan mijn lichte huid rustig wennen aan zonlicht, zonder chemische zonnebrandcrèmes. Mijn ‘zonnebrandcrème’ is het eten van heel veel fruit, veel bladgroen, verse kruiden en bessen. Door mineraliserenmiddel van schoon water met citroensap of water met grof Keltisch zeezout zorg ik dat ik goed gehydrateerd ben. Een goed gemineraliseerde en gehydrateerde huid blijkt de beste samenwerking met veel zonlicht voor een optimale gezondheid van de huid. (Piccardi et al., 2009, Boelsma et al., 2009, Sies et al., 2004).

Verbrand?

Geeft mijn lichaam het signaal dat het voldoende zonlicht is en ik moet toch in de zon zijn, dan draag ik een pet en luchtige bedekkende kleding. Het is voor mij heel belangrijk dat mijn huid altijd kan ademen. Ik draag daarom biologisch katoen, hennep, bamboe of linnen. Mijn zonnebril? Draag ik alleen wanneer ‘echt’ nodig. Zo min mogelijk dus. Verbrand ik toch, dan smeer ik mezelf meermaals, zeer royaal in met pure aloe vera gel. Geeft direct verkoeling en de volgende dag is je huid mooi bruin.

Praktische tips

· Ga zo vaak en zoveel mogelijk in de zon, zo bloot mogelijk en zonder zonnebril.
· Heb je een donkere huid, pak dan nog meer zon.
· Gebruik geen chemische zonnebrandcrème, maar kies wanneer echt nodig voor natuurlijke varianten bijvoorbeeld te vinden op www.ahealthylife.nl.
· Langer in de zon dan je huid aankan? Draag luchtige bedekkende kleding. En zoek of creëer schaduw. Je huid mineraliseren door heel veel biologisch groente en fruit te eten en veel water te drinken met bijvoorbeeld citroensap of sole.