Zijn in plaats van doen

Zijn in plaats van doen of streven

We staan allemaal bijna continu in de doe-modus. We doen de hele dag van alles, denken over van alles na. Dat levert ons ook veel op, zoals problemen oplossen, verplichtingen nakomen, enzovoort. Maar vaak doen en denken we omdat we (onbewust) ergens aan willen voldoen. Je zou bijna vergeten dat je ook gewoon kunt ‘zijn’. In deze video vertellen oudere dames dat zij, als ze iets over mochten doen, meer gewoon zouden ‘zijn’. Bewuster genieten van het moment en van de kleine dingen. Onder de video meer hierover.

De doe-modus

In de doe-modus ben je bezig  om van a naar b(eter) te komen, of dit nu je handelen of je denken betreft. Wij staan meestal in de doe-modus. In de doe-modus is je geest bezig te analyseren wat de huidige situatie is (wat betreft je leven of jijzelf), wat de gewenste situatie is, hoe je de afstand hiertussen kan overbruggen en hoe je dit afgaat. Je geest is daarmee gevuld en heeft eigenlijk geen ruimte om het hier en nu echt te ervaren. Het enige belang dat het heden in de doe-modus voor je heeft, is in de gaten houden of doelen gehaald worden. In de doe-modus ben je ook veel op de toekomst gericht. Dat de doe-modus zinvol is, is hopelijk duidelijk: om stand te houden, voor onze dierbaren te zorgen, is het onmisbaar. Maar we hoeven niet steeds in de doe-modus te staan. We missen veel als dit wel het geval is.

De zijn-modus

De zijn-modus is niet gericht op bepaalde doelen. Er is geen behoefte om te analyseren, discrepanties te overbruggen, te oordelen. Je bent. De zijn-modus laat toe wat er is in het ‘hier en nu’ en accepteert, zonder directe druk om iets te veranderen. In de zijn-modus heeft de geest niets te doen, het hoeft nergens heen en kan zich dus volledig bezighouden met de ervaringen van het moment. Deze kun je dan diepgaand en rechtsreeks ervaren. In de zijn-modus zijn gedachten, gevoelens en impulsen gebeurtenissen die in je geest opkomen en gaan. Gedachten als: ik moet nog…, als ik niet…, leiden in de zijn-modus niet tot handelen. Ze komen op, je ervaart ze, en ze gaan weer weg. Ook emoties leiden niet te handelen, ook die komen, worden ervaren en gaan weer. Zo ervaar je positieve emoties intenser, en doorleef je lastige emoties, waardoor die ‘verwerkt’ worden. In mindfulness cursussen is het leren in de zijn-modus zijn een belangrijk element. In deze eendagsworkshop maak je er kennis mee.

Niet het een of het ander

De doe-modus en zijn-modus hebben we allebei nodig. Je ervaart het leven intenser en kunt beter voor jezelf en je dierbaren zorgen als je meer in de zijn-modus staat. Soms hoeft er niets verbeterd of gedaan te worden. Dan kun je gewoon ontspannen ‘zijn’. En soms kun je niets doen, iets niet oplossen, ook niet de nare emoties die bij een nare gebeurtenis komen kijken. Als je geest dan in de doe-modus rondjes blijft draaien op zoek naar een oplossing, ga je je alleen maar slechter voelen. Het kost ook veel energie en levert niets op. De zijn-modus kan dan juist verlichting bieden, je hoeft geen weerstand meer te bieden aan wat er onvermijdelijk is.
Daarnaast laat de zijn-modus je ontdekken dat je een keuze hebt: gedachten, emoties en impulsen hoeven niet tot handelen te leiden. Het mag, je kunt er bewust voor kiezen, maar het hoeft niet. En je kunt dus ook kiezen voor handelen en denken op een manier die goed voor je is en uit oude destructieve patronen stappen.

De zijn-stand oefenen

De zijn-stand oefenen betekent vooral oefenen om zonder oordeel in het hier en nu zijn. Je neemt waar, je ervaart, meer niet. Het gaat niet om goed of fout, wel gelukt of niet gelukt, het gaat om waarnemen en ervaren. In het begin zul je waarschijnlijk waarnemen dat je toch steeds weer in de doe-stand schiet: gaat nadenken, analyseren, oordelen, plannen, etcetera. Breng je aandacht dan rustig weer terug in het hier en nu en laat een eventueel oordeel los. Elke seconde in de zijn-stand verkeren is al de moeite waard. En oefening baart kunst. Wil je meer weten, de zijn-stand meer ervaren en handvatten krijgen? Dan is mindfulness misschien iets voor jou.

Ik ben gecertificeerd mindfulness trainer en geef de 8-weekse mindfulness training in Amsterdam, een powerful training om gezond om te leren gaan met piekeren, zorgelijkheid. Meer over de mindfulness training Amsterdam.