Mensen vormen waardeoordelen over elkaar die gebaseerd zijn op nauwelijks relevante informatie. En uiten dat soms op een manier waar je broek van afzakt. Gemeen eigenlijk. Hoe je met zo een nare opmerking omgaat, dat is aan jou. Een blog van Marjon Bohré.
Feedback
“En toen zei ze: ‘Wat weet jij daar nu van, jij hebt alleen maar het MBO gedaan.” Marieke is nog zichtbaar geshockt als ze mij vertelt hoe een vriendin onlangs een nare opmerking maakte. Waarom hebben mensen zo snel een negatief oordeel over elkaar? En wat moet je met zo’n opmerking? Hoe kun je die interpreteren? Er is een verschil tussen constructieve feedback en een gemene opmerking. Constructieve feedback gaat over verbetermogelijkheden en twijfelt niet aan de intrinsieke waarde die iemand heeft. Sterker nog, als je iemand niet op waarde schat, neem je waarschijnlijk niet de moeite om constructieve feedback te geven. Het interesseert je dan niet of die ander beter wordt.
Oordelen
Je denkt misschien dat dat nauwelijks voorkomt. Maar wees eerlijk, we doen dat allemaal wel eens. Een oordeel vellen over iemand anders. Misschien niet hardop, maar we denken het wel. Dat kan toch eigenlijk niet, zo’n grote dure auto als je bij de overheid werkt. Dat is allemaal gemeenschapsgeld. Met zo’n dikke kont moet je toch zo’n spijkerbroek niet dragen. Als ik er zo uit zou zien, zou ik zeker mijn ogen laten liften. Wie denkt hij wel dat hij is, hij is net van school af. Hij werkt hier nog maar een half jaar.
Tekortschieten
Een oordeel over een ander komt vaak voort uit een gevoel van tekortschieten over onszelf. Als ik me goed voel over mijn lichaam, waarom zou ik dan iets willen zeggen over de achterkant van een ander? Als ik me zeker voel over mijn bijdrage op mijn werk, dan hoef ik me niet bedreigd te voelen door iemand die net van school komt en zijn bijdrage wil leveren.
“Wat je zegt, ben je zelf”, riepen we vroeger op het schoolplein. En eigenlijk is dat nog steeds net zo waar. Het oordeel dat we hebben over anderen, of we dat nu uitspreken of niet, zegt vooral iets over onszelf. Trek een nare opmerking van een ander daarom niet zomaar naar je toe.
Grenzen stellen
“Dus eigenlijk is zij zelf onzeker over haar opleidingsniveau?” vraagt Marieke. “Dat zou heel goed kunnen. Maar daar schiet jij natuurlijk niets mee op. Wat je wel kan helpen is om duidelijke grenzen te stellen. Tegen haar te zeggen dat die opmerking niet relevant was en dat je het niet prettig vond dat ze dat zei. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid voor haar uitspraak bij haar. Waar die ook hoort.” “Mmm… lastig”, zegt Marieke, “maar ik ga het proberen. Ik kan het niet zomaar laten lopen.”
Naar alle blogs van Marjon